به گزارش مشرق، دومین نشست خبری محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش به فاصله ۷۰ روز با اولین نشست خبریاش برگزار شد؛ این نشست خبری در حالی برگزار شد که مدارس استان تهران به دلیل آلودگی هوا تعطیل هستند.
حاجیمیرزایی در این نشست ضمن تبریک هفته بسیج به بسیجیان کشور، اظهار کرد: ۹۰ روز از حضورم در وزارت آموزش و پرورش میگذرد که لازم میدانم فعالیتهای خود را به عموم مردم اطلاعرسانی کنم؛ همچنین هفته گذشته چند موفقیت خوب در اجرای وعدههایم داشتم که اولین آن، آییننامه رتبهبندی است که در هیأت وزیران به تصویب رسید.
بیشتر بخوانید:
وی ادامه داد: بر اساس این آییننامه، معلمان رتبهبندی میشوند که متناسب با رتبههایی که به آنها اختصاص پیدا میکند، از مزایای متفاوتی برخوردار خواهند شد؛ هدف در این آییننامه این است که معلمان با دانش، تجربه و توانمندی مختلف بتوانند از دریافتی متفاوتی بهرهمند میشوند.
* جزئیات رتبهبندی معلمان
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از پیشنیازهای اصلی در کیفیت، پرداخت پاداش به کیفیتهای برتر است، افزود: اگر بخواهیم کیفیت رشد پیدا کند باید بین رفتارها و کارهای کیفی با کارهای غیرکیفی تمایز قائل شویم و کسانی که کار کیفیتری انجام میدهند بتوانند از امتیازات بیشتری برخوردار شوند بنابراین متناسب با اینکه افراد صلاحیت حرفهای و تخصصی بیشتری دارند، دریافتهای بیشتری داشته باشند.
وی با بیان اینکه منطق اصلی رتبهبندی ارتقای کیفیت و افزایش انگیزه معلمان برای ارائه خدمت باکیفیت بیشتر است، گفت: در سالجاری برای این کار مهم 2 هزار میلیارد تومان در قانون بودجه سال 98 پیشبینی شده است که اجرای آن در نیمه دوم سال 98 میسر میکند؛ بنابراین با ابلاغ این مصوبه از سوی هیأت دولت، پرونده معلمان در هیأتهای ممیزی که در سطح منطقهای، استانی و منطقهای تشکیل میشود، بررسی و ارزیابی میشود و بر اساس موقعیتی که پیدا میکنند، یکی از رتبههای یک تا 5 را دریافت میکنند.
حاجیمیرزایی با بیان اینکه این طرح شامل افرادی میشود که حداقل 2 سال سابقه معلمی داشته باشند، تصریح کرد: معلمان با احراز شرایط در رتبهها قرار میگیرند؛ رتبه اول بعد از 2 سال، رتبه دوم پس از 6 سال خدمت و همینطور رتبه سوم بعد از 12 سال خدمت، رتبه چهارم بعد از 18 سال و رتبه پنجم پس از 24 سال خدمت خواهد بود البته ارتقای رتبه به شرط کسب توانمندی است.
وی درباره افراد تحت پوشش رتبهبندی اضافه کرد: تمام آموزگاران، دبیران، مربیان تربیتی، مراقبان سلامت، مربیان ورزش، مشاوران واحدهای آموزشی، مدیر و معاون آموزشی مشمول طرح رتبهبندی قرار میگیرند و فرهنگیان که از گروه آموزشی به اداری رفتند مخیر هستند که کار اداری انجام دهند یا میتوانند به بخش آموزشی برگردند؛ بنابراین کسانی که با ما همکاری میکنند یا مشمول استفاده از امتیاز رتبهبندی هستند یا مشمول استفاده از امتیاز کارکنان اداری هستند.
وی درباره میزان افزایش حقوق معلمان افزود: این موضوع یکی از گامهایی است که برای کیفیتبخشی به نظام تعلیم و تربیت و همچنین تأمین معیشت مناسبتر فرهنگیان در نظر گرفتیم؛ فاصلههای دریافتی معلمان با سایر کارکنان نیازمند ترمیمهای جدی و اساسی است و تلاش داریم متناسب با ظرفیت بودجه کل کشور با حرکتهای تدریجی به سمت بهبود وضعیت دریافتی معلمان برویم ولی شاید راهحل مناسبتر برای اینکار، خارج کردن معلمان از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری باشد و تدوین یک قانون خاص برای معلمان است چون معلمی یک شغل مانند دیگر شغلها نیست و اقتضائات خاص خود را دارد لذا یکی از اقدامات ما تأمین معیشت مناسب فرهنگیان است.
* پیشبینی 170 هزار مسکن برای فرهنگیان
حاجیمیرزایی اضافه کرد: گام دیگر که برای بهبود معیشت فرهنگیان برداشته شد، تفاهمنامهای با وزارت مسکن برای ساخت مسکن ویژه ۱۷۰ هزار فرهنگی است و همه فرهنگیان فاقد مسکن شهری و روستانیی میتوانند متقاضی دریافت آن باشند به شرط آنکه از تسهیلات مسکن استفاده نکرده باشند.
وی با بیان اینکه این طرح 3 ساله پیشبینی شده است، افزود: بر اساس آن متقاضی و افراد تحت تکفل وی باید فاقد زمین یا واحد مسکونی باشند و تاکنون از هیچیک از امکانات دولتی مانند زمین، واحد مسکونی، تسهیلات یارانهای خرید و احداث مسکن استفاده نکرده باشند یا به عبارت دیگر فرم «ج» در استعلام از سامانه مربوطه راه و شهرسازی سبز باشد؛ شرایط دیگری را هم پیشبینی کردیم به عنوان مثال متقاضی متأهل بوده یا سرپرست خانوار باشد و زنان خودسرپرست مشروط به داشتن 35 سال سن میتوانند در زمره متقاضیان قرار بگیرند.
وی به جامعه هدف این طرح اشاره کرد و بیان داشت: اولویت ما شامل بانوان فرهنگی سرپرست خانوار، کارکنان شاغل رسمی، پیمانی، قراردادی بالای 20 سال سابقه خدمت، زوجین فرهنگی و بازنشستگان فرهنگی است؛ البته اگر به جز این اولویتها، افراد دیگر مانند فرهنگیان بدو استخدام خواستار این خدمات باشند و ما هنوز سقف 170 هزار نفر را پر نکرده باشیم، آنها را هم تحت پوشش قرار میدهیم.
وی درباره توزیع شیر در مدارس گفت: باید برای همه دانشآموزان شیر فراهم شود اما چون اعتبار کافی نیست، اولویت را به استانهای محروم اختصاص دادیم و با افزایش اعتبار سطح پوشش و میزان دفعات توزیع شیر افزایش مییابد.
وی در مورد مطالبات معوق معلمان خارج از کشور اظهار کرد: با تأمین ارز کافی، اعتبارات کلیه حقوق را فراهم کردیم و هیچ نگرانی برای فرهنگیان شاغل وجود ندارد و برای معوقات به تدریج تلاش میکنیم که پرداخت کنیم که بخشی آغاز شد.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره بودجه سال آینده آموزش و پرورش گفت: وضع بودجه آموزش و پرورش، خوب نیست البته در مقایسه با سایر دستگاهها بیشتر است اما این بودجه توان حمایت از آموزش و پرورش را ندارد بنابراین نیازمند توجه عمیقتر هستیم و تلاشمان این است که افزایش یابد.
وی اضافه کرد: پیشبینی ما ۷۳ هزار میلیارد تومان است اما آنچه در بودجه در نظر گرفته شده ۵۴ هزار میلیارد تومان است. البته هنوز تصویب نشده است.
وزیر آموزش و پرورش درباره کاهش تنوع مدارس بیان کرد: ۸۹ درصد مدارس ما دولتی است و ما هم به مدارس دولتی خدمات را ارائه میکنیم و هدف ما افزایش کیفیت آنهاست.
وی با بیان اینکه 11 درصد مدارس ما غیردولتی است، افزود: بررسی نتایج این مدارس در کنکور سراسری و آزمونهای جامع، تفاوت معناداری را بین متوسط کسانی که در مدارس دولتی درس میخوانند با آنها که در مدارس غیردولتی درس میخوانند نیست اما تلاش میکنیم که به مدارس دولتی نگاه ویژه کنیم و مدارس غیردولتی هم که به عنوان سیاستی مصوب قانون است تحت استانداردها و مهارتهای لازم قرار دهیم و کنترلهای لازم را اعمال کنیم.
حاجی میرزایی درباره بحث تعارض منافع ادامه داد: درباره بحث تعارض منافع در لایحه دولت آمده است و به مجلس رفته است و تمام کسانی که در آموزش و پرورش مشمول این قانون خواهند شد تلاش میکنیم تا تعارض را در نظر بگیریم؛ کسانی که در یکجایی مسؤولیت دارند نباید به حوزهای که منفعت دارد، مرتبط شوند و حتما مورد بازنگری قرار میگیرد؛ اینکه چقدر مدرسهداری مسؤولان مصداق تعارض منافع است باید بررسی بیشتری شود و اگر اینطوری باشد به جد با آن مخالفت خواهد شد.
وی درباره اداره شدن مدارس گران غیردولتی که منتسب به رجال سیاسی و شخصیتهای مطرح و شناخته شده هستند نیز گفت: نحوه تاسیس مدارس غیردولتی در قانون آمده و هرکسی مجوز بگیرد، می تواند مدرسه دایر کند، میخواهد مسئول باش، میخواهد نباشد. با قانون تعارض منافع موضوع را کنترل می کنیم. به هرحال این کار غیرقانونی نیست. قانون حمایت میکند ما هم حمایت میکنیم اما موسسی تخلف کند برخورد می کنیم. حدود شهریهها مشخص است. مدارس متعددی در شورای نظارت بررسی میشوند و مسلط بر موضوع هستیم.
وی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک موضوع جدی است، اظهار کرد: ما متعهد هستیم و تمام تلاش خود را می کنیم که نظام تعلیم و تربیت انسانها را برای پذیرش بیشتر دانش آموزان تربیت کند.
* استفاده از مدارس خالی برای طرح بومگردی
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص اقدامات کارگروه اقتصادی، اظهار کرد: کارگروه اقتصادی از هفتههای اول کارم، تشکیل شده است؛ درباره اموال و املاکی که آموزش و پرورش در سراسر کشور دارد که حدود ۱۱۰ هزار ملک است، باید بگویم بیش از ۵۰ درصد املاک به لحاظ سند دچار مسأله و مشکل است که پیگیری آن در حال انجام است.
وی ادامه داد: گفتوگوهایی با میراث فرهنگی و گردشگری درباره تبدیل برخی مدارس در مناطقی که دانشآموز ندارند و خالی افتادهاند، انجام شده است تا برای طرح بومگردی استفاده شوند؛ پیگیر هستیم تا از تبدیل به احسنکردن این اموال بهره ببریم.
حاجیمیرزایی درباره مشکل تراکم دانشآموزی گفت: در برخی مناطق، 20 هزار واحد آموزشی زیر 20 نفر دارد بنابراین یک مدرسه با کمتر از 20 دانشآموز تشکیل میشود و در برخی مناطق 35 تا 40 دانشآموز در یک کلاس هستند؛ در یک منطقهای کمبود واحد آموزشی و در منطقه دیگر، تعداد اضافی واحد آموزشی داریم و تعادل بین اینها نیازمند حمایتهای خیلی جدی است؛ باید نهضت مدرسهسازی را در جاهایی که تراکم دانشآموزی وجود دارد، گسترش داد.
* گزارشی از دستگیری دانشآموزی در حوادث اخیر نداشتیم
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره ورود نیروهای امنیتی به برخی مدارس و دستگیری دانشآموزان در حوادث اخیر بیان کرد: از آغاز اجتماعات، یکی از مراقبتهای ما کسب اطلاع از استانها درباره این بود که بررسی کنیم دانشآموزی دچار حادثه یا دستگیر شده است یا خیر؛ تمام استانها اعلام کردند که گزارشی از دستگیری دانشآموزی در حوادث اخیر نداشتیم.
وی ادامه داد: فیلمی در فضای مجازی منتشر شده بود که درخواست کردم راستی آزمایی شود که همین پنجشنبه پیگیری کردم و مدیرکل آموزش و پرورش استان تکذیب کرد و گفت مربوط به ما نیست؛ محیط آموزشی، محیطهای خاصی است و احترام دارد و به قطعا مسؤولان محترم هم این توجه را دارند.
حاجیمیرزایی در پاسخ به پرسشی مبنی تعداد زیادی از نوجوانان در سن پایین در اجتماعات اخیر حضور داشتند و حتی یک دختر و پسر ۱۳ و ۱۴ ساله بین کشته شدگان حوادث اخیر بودهاند»، گفت: شما گزارههایی به کار بردید که نیازمند اثبات است؛ اینکه تعداد زیادی از دانشآموزان در اجتماعات بودند، گزاره تأیید شدهای نیست لااقل مسؤولانی که این کار را بررسی میکنند و اعداد و ارقام ارائه میدهند، ندارند؛ در مورد کشتهشدن هم از تمام استانها اطلاع گرفتیم، موردی نداشتیم.
وی اضافه کرد: قبول داریم که جامعه در معرض تغییرات گسترده و پرشتاب است که این تغییرات روح و ذهن و روان نسل جدید را هم متاثر کرده است و روابط خانگی، تحصیلی و کاری را تحتالشعاع قرار میدهد؛ وظیفه ما تجهیز جوانان به توانمندیهایی است که توان مواجهه فعال با این تغییرات را داشته باشند و بتوانند تغییرات را درک کنند.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا در این خصوص کمیتهای تشکیل شده است، افزود: برای این حادثه خاص کمیته و کارگروهی تشکیل نشده است اما در مجموع توجه ویژه به نسل نوجوان در اولویت ماست.